28 September 2010

PENAJAAN OPERASI SSRM TERENGGANU MOBILE / BELIA SAS DAN BKP-JKMM

HULURKAN TANGAN RINGANKAN BEBAN MASYARAKAT PENYAYANG (MAYANG)

Surat jawapan dari KBS memaklumkan kekangan kewangan menyebabkan sukar untuk menggerakkan sukarelawan bagi persiapan banjir akan datang

Kekangan kewangan di peringkat Kementerian (KBS) akan membantutkan usaha-usaha membangunkan Sukarelawan Belia KBS (Belia SAS) sebagaimana pernah disarankan Menteri Belia sendiri, bagi digerakkan membantu masyarakat setempat dan yang berdekatan yang menghadapi bencana tradisi iaitu banjir di musim tengkujuh.

Belia SAS/ SSRM Terengganu (Koordinator PB2W) bersama menteri bersih Sek Bukit Tadok Nov 2009
Berita Operasi SSRM Terengganu (PB2W)


Pelancaran Belia Sukarelawan KBS Feb 2009 Taman Permint Jaya Chendering, Kuala Terengganu. Terengganu (penyertaan PB2W)
Selain itu begitu juga birokrasi yang ada di peringkat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKMM) dengan prosedur lama, juga akan menyukarkan keadaan mekanisma saluran bantuan dan permohonan bantuan bencana, sepengalaman PB2W sebagai badan sokongan GO (Government Organization) semasa banjir yang telah memerangkap penduduk Taman Pusu 3 Gong Badak 2008 dahulu.

PB2W Sebagai Briged Kebajikan Perdana Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (BKP JKMM)
Apa yang paling kritikal ialah penyediaan bot-bot getah mudah gerak persiapan tindak pantas bencana, juga mesin gergaji pemotong, ini adalah kerana semasa bencana pihak-pihak berkaitan dengan bantuan bencana tidak mempunyai aset dan kelengkapan yang cukup menampung operasi perpindahan dan pembersihan kawasan (pokok tumbang). Peralatan yang ada pada Bomba, JPAM, Polis, Tentera dan lain-lain amatlah terhad. Bila bencana berlaku semua akan mengelabah.

PB2W Meminjam bot dari tempat lain untuk meninjau 2 buah rumah di hujung kampung di diami warga emas. Kelemahan agensi yang ada tidak cukup bot untuk pemantauan.
Bagi mengelakkan semua birokrasi dan karenah kepentingan melibatkan politik dan sebagainya PB2W mengambil langkah menjadikan Belia SAS / SSRM Terengganu /Mobile suatu mekanisme sokongan "prime" dan bukan lagi "skunder" sejajar kehendak Majlis Keselamatan Negara. Kita lebih mengutamakan kemaslahatan masyarakat atau orang perorangan atau keluarga mereka yang di timpa bencana dari lain-lain persoalan berbangkit yang bakal menyukarkan bantuan.


Mereka yang tidak bernasib baik ada di mana sahaja, ia menjadi ujian Allah kepada mereka yang hartawan ke manakah rezeki di kurnia di habiskan, "Orang kaya bersyukur lebih afdhal dari orang miskin yang sabar" mafhum Hadis.

PB2W selaku koordinator SSRM Terengganu Mobile dan Team Sukarelawan Belia KBS (Belia SAS) dan juga Briged Kebajikan Perdana Jabatan Kebajikan Masyarakat (BKP-JKMM) merayu kerjasama mendapatkan sumbangan bantuan kewangan bagi persiapan operasi bantuan bencana alam tengkujuh 2010 (Okt - Dis 2010) yang akan datang bila-bila masa dari sekarang. Dalam OPS MAYANG III 2010.

Kepada mereka yang budiman boleh menyalur bantuan kepada koordinator Sukarelawan:

PERSATUAN BELIA WAJA WATAN TERENGGANU (PB2W)
Bank Muamalat Berhad Caw. Terengganu
No Akaun: 1301-0058515-72-9
No/Fax: 09-619 2078
Peg Kewangan: Mohd Hosni bin Hassim
H/P: 013-931 0350
email: PB2W@hotmail.com
________________________________

"BE PREPARED to die for your country if need be, so that when the moment arrives you may charge home with confidence, not caring whether you are going to be killed or not" - Scouting for Boys


Lord Baden Powell Founder Scout Association

Tiada ulasan: