14 April 2008

PARAGLIDING HAND ON - MENGEMBALI TAMADUN SILAM

PANTAI PANDAK CHENDERING

Hari ini 14hb April 2008 Isnin, dengan satu tekad yang bulat PB2W membawa cita-cita dan impian menjadi suatu kenyataan. Walaupun dengan peralatan yang terhad sudah cukup untuk menjadi pemangkin memahirkan dan menyakinkan diri para belia dalam pengendalian 'wing'.

Di sini tanpa keterbatasan kepada jantina, ras dan etnik, sesiapa sahaja boleh mencabar kewibawaan dirinya dan keyakinan diri sendiri, siapakah dia yang sebenarnya. Ia adalah (Method) suatu pengupayaan jati diri anak watan Darul Iman. Paragliding bukan lagi untuk golongan elite sahaja, anak kampung, anak pelaut dan anak siapa pun boleh bersama dengan kami, kami akan membawa memimpin, kami akan realisasikan hasrat terbuku, mereka akan terbang bebas di udara. Bersama mencipta kegemilang sejarah Kembayat Negara.

Melalui pengendalian paraglider PB2W mengajak semua Anak Watan Terengganu, mari bersama kami kita buktikan bahawa kitalah ( Darul Iman ) pelopor tamadun awal Kembayat Negara, Kembayat adalah negeri di atas angin. Terengganu maju di awal abad ke 11 masihi lagi mendahului Melaka (1400-1511 M) selepas Acheh ( Samudra Pasai 1270-1516 M ). Laksmana Cheng Ho pernah melawat Fo lo an ( Kuala Berang ) pada masa itu, untuk mencari Uyun Hayat. Kerajaan Kembayat Negara melangkau luas ke Indra Pura ( Dong Duong ) dan Kauthara Nha Trang di Vietnam sekarang.

Bukit Chendering, menyimpan seribu satu misteri dan mitos lagenda. Ia dikatakan tempat asal pendudukan bersusur galur dari laksmana Cheng ho atau Zheng He semasa belayar dari China ke Afrika yang singgah di Fo Lo An ( Kuala Berang ) sekitar abad ke 14 M.

SURATAN PADA BATU BERSURAT TERENGGANU

  • Rasullulah dengan yang arwah santabi mereka.
  • Asal pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
  • Dengan benar bicara derma meraksa bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya.
  • Di Benua ku ini, penentu agama Rasulullah Sallallahu A’laihi Wa sallama
  • Raja Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam.
  • Bahumi penentuan itu fardu pada sekalian Raja Mandalika Islam menurut setitah
  • Dewata Mulia Raya dengan benar Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka
  • Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi Pertama ada
  • Jumaat di Bulan Rajab di Tahun saratan di sasankala. Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua
KEMBAYAT NEGARA - NUSANTARA

Kata ‘Nusantara’, berasal dari kata-kata Mahapatih Kerajaan Majapahit, Gajah Mada, dalam sumpahnya yang terkenal dengan Sumpah Palapa. Bahwa dia tidak akan menikmati kesenangan dunia sebelum seluruh nusantara bersatu. Gajah Mada sendiri adalah sosok yang misterius, tidak diketahui dari mana asal-usulnya, kemudian tampil menjadi orang yang paling berpengaruh dari zaman ke zaman dengan konsep Nusantara-nya dan kemudian menghilang entah ke mana.

Wilayah Nusantara mengacu kepada kepada kawasan kepulauan Asia Tenggara, yang saat ini berada dalam wilayah negara Indonesia, Malaysia dan sekitarnya. Menurut pembagian kawasan dunia, wilayah ini terletak paling timur dalam peta dunia. Orang Eropa menyebut wilayah ini Timur Jauh. Pada abad-abad penjajahan bangsa Eropa, Nusantara biasa disebut Hindia Timur (East Indies). Begitu juga dengan orang Arab dan Timur Tengah, bila dikatakan ‘Timur’ maka dalam maksud lokal bisa bermaksud kawasan di sebelah timur Hijaz (kawasan Mekah dan Madinah), tapi dalam maksud yang lain berarti wilayah di arah timur di luar Jazirah Arab dan Teluk Persia: Nusantara.

http://easternearth.wordpress.com/2007/06/11/the-secret-of-nusantara-i-blood-of-the-prophet/

Kerajaan Kembayat Negara

Ianya di asas oleh Muhammad Nafs Al-Zakiyah ( Syarif Al-Baghdadi ). Sharif Muhammad adalah khalifah teragung yang pertama menjadi model Rasulullah SAW di Asia Timur. Beliau pernah mengalahkan kerajaan-kerajaan Sri Wijaya dan Majapahit sehingga dikatakan semua negeri di Nusantara juga kerajaan yang bersempadan dengan Lautan Pasifik (seperti Filipina sekarang) sampai ke sempadan Empayar China pernah tunduk di bawah pemerintahannya. Kembayat Negara dengan jajahannya meluas sehingga ke Indo-China.

HUBUNGAN TITISAN PEWARISAN SEJARAH

Orang-orang Melayu sememangnya telah terkenal sebagai pelaut yang handal. Ketika berada puncak kegemilangan mereka, orang-orang Melayu telah sampai sehingga kebanyakan pulau-pulau yang jauh sehinggakan seluruh kawasan ini dikenali sebagai kepulauan Melayu. Malah leluhur orang-orang Melayu telah pun sampai sehingga ke Kepulauan Polinesia dan belayar ke sebelah barat sehingga ke Pulau Madagasar dan pantai barat Afrika. Sehingga hari ini keturunan mereka masih mendiami tempat-tempat ini.

Malangnya semasa perperangan dunia kedua, kegiatan kapal selam yang membedil kapal-kapal yang berlayar diperairan telah menyebabkan kemerosotan kegunaan kapal-kapal kayu akibat tidak mampu diganti oleh pemiliknya. Seterusnya, pengenalan penggangkutan yang menggunakan kapal-kapal dagang besar yang berenjin dan sistem penggangkutan darat yang bertambah baik, mengakibatkan sistem perdagangan menggunakan kapal-kapal kecil lumpuh. Hanya dibeberapa kawasan seperti di Aceh, perahu-perahu traditional kayu masih kekal digunakan bagi penggangkutan barangan perdagangan.

Negeri Terengganu merupakan salah sebuah negeri di Malaysia yang mempunyai pelabuhan yang sibuk pada suatu masa. Malah dikatakan bahawa salah satu sebab jalan keretapi tidak dibina melalui Terengganu kerana dibimbangi ia akan menggugat perdagangan kapal layar yang menggangkut barang-barang pada masa itu. Sehingga kini pembuatan bot kayu buatan tangan terkenal diseluruh dunia di Pulau Duyung, Terengganu. Bagaimanapun, bot-bot Melayu ini kini lebih dikenali oleh orang-orang luar berbanding orang-orang tempatan yang kurang berminat mempelajari warisan zaman-berzaman ini.


Bangsa Melayu Terengganu adalah suatu bangsa yang telah kehilangan jatidirinya, bangsa yang merempat dan terhina dibumi sendiri, kerana melangar sumpah perjanjian yang telah dibuat oleh nenek moyang terdahulu.

“Tamra ini segala isi tamra ini barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia Raya”... Lindungilah Ya Allah !

Kenyataan di muka empat batu bersurat Terengganu.

Hari ini anak bangsa mesti bangkit semula mencari identiti sebenar mencari susur galur peradaban bangsa, membebas belenggu pemikiran oleh penjajahan yang telah banyak merosakan faktar sebenar dalam kehidupan. Mereka mengalih pandangan supaya kita lalai dan lupa diri, denganya tiada kekuatan memudahkan mereka menguasai kita untuk tempoh berpanjangan.

Oleh yang demikian itu PB2W membawa sesuatu program seperti powered paraglider dan lain-lain extreme yang boleh meningkat keupayaan pemikiran dan ke arah perubahan paradigma belia dalam konteks pengupayaan jatidiri ( empowerment ) anak Watan Darul Iman. Suatu agenda merealisasikan dasar-dasar kerajaan dalam kesejahteraan negara.

"Penjajaran Modal Insan generasi Ulul Al Bab merentasi globalisasi ".

Menjadi suatu pengamanahan rakyat dan negara kepada PB2W membimbing para belia generasi muda kearah pembanggunan patriotisme yang meletakan keEsaan kepada Allah sebagai teras penggupayaan jatidiri. Mereka adalah generasi pemimpin masa depan, generasi yang akan mempertahankan keutuhan dan ketuanan Malaysia sebagai Tanah Melayu.


Tiada ulasan: