13 Februari 2009

KHIDMAT KOMUNITI PB2W BKP SSRM


















SEJARAH BRIGED KEBAJIKAN PERDANA

* 1985 JKM telah melancarkan Pendaftaran Sukarelawan Kebajikan
* idea dari Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat, Dato’ Mohamed Hussein
* bertujuan untuk mengembleng tenaga sukarela bagi membantu kerajaan menangani masalah sosial masyarakat
* Disember 1995 – tragedi Highland Towers
* aktiviti pendaftaran sukarelawan telah diinstitusikan dalam bentuk Briged Kebajikan Perdana
* JKMN Johor mula melancarkan BKP pada tahun 1995 dan diikuti oleh negeri-negeri lain.

BKP-JKM DAERAH KUALA TERENGGANU.




































PENGENALAN BKP-JKMM - PADANG MIDIN

Sejarah penubuhannya bermula selepas perjumpaan YDP-PB2W dengan En Zakaria Pegawai Kebajikan Daerah Kuala Terengganu. PB2W mempunyai keahlian seluruh Terengganu yang terdiri dari sukarelawan Askar Wataniah, PSTLDM, PSTUDM dan JPA3 di atas kelebihan tersebut PB2W menambah aktiviti berpersatuan dengan memasukkan kerja-kerja kesukarelawan di bawah Briged Kebajikan Perdana JKMM.

Satu perjumpaan dan taklimat oleh En Rusly selaku Komander BKP-JKMM Daerah Kuala Terengganu telah disampaikan di Dewan Sek Men Tun Telanai penyertaan 50 orang remaja. Lanjutan dari itu satu perkhemahan pengkaderan sukarelawan telah dilaksanakan Persatuan Belia Waja Watan Terengganu (PB2W) di Taman Pertanian Sekayu pada 24 - 26 Dis 2007bertemakan Kem Pengupayaan Jatidiri.

Objektif Kem adalah persediaan tugas seorang sukarelawan. Hasil dari itu ramai remaja dan Belia memohon untuk menyertai BKP-JKMM Padang Midin. Pada 1-4 Mei 2008 satu kursus asas kemahiran udara Paragliding telah dianjurkan PB2W sebagai persiapan kepakaran sukarelawan penyelamat udara atau Search and Rescue menggunakan Paragliding bermotor pada masa akan datang. Seramai 15 orang terpilih telah terlibat dan berjaya mendapat pentauliahan ‘Pilot small aircraft’

Semua baget perbelanjaan dibiayai sendiri PB2W dengan mendapat kerjasama JBSNT dan Kerajaan negeri Terengganu. Kementerian Belia dan Sukan Malaysia (KBS) melalui Bahagian Pembangunan Rakan Muda (BPRM) telah melantik PB2W sebagai Panel Jurulatih Tim Sukarelawan Rakan Muda bagi melatih sukarelawan Rakan Muda Idol (RM-Idol) di seluruh negara. Seramai 1130 orang belia telah dilatih.

PB2W akan mengabung fungsi sukarelawan di bawahnya SSRM-Idol BKP dan mensasarkan kekuatan sukarelawan yang boleh digerakkan sebilangan masa siap sedia (search n Rescue) 136 orang anggota untuk itu PB2W mengalu-alukan sesiapa sahaja terutama remaja dan belia berminat bersama PB2W menjadi Skuad Sukarelawan RM-Idol BKP.

OPERASI BANTUAN BENCANA TAMAN PUSU TIGA GONG BADAK

Seramai 30 orang anggota BKP terliat secara aktif selama hampir dua minggu membantu mangsa bencana.



































































































Membersih bahagian dapur



















Membersih tangki air.


Memasak dan Menyediakan makanan

Tiada ulasan: