15 Mac 2009

PATRIOTISME MALAYSIA 2009

MALAYSIA - PEPERANGAN EMPAT DIMENSI



Nasib kita genggam
dengan tangan sendiri dan segala kudrat kurniaan
kita jalin kekuatan sulaman kasih bangsa
kita didihkan dia dengan tradisi semangat juang
maruah bangsa kita julang ke mercu alam
kita bangunkan suatu tamadun cinta damai
di sini kita ajar anak-anak kita erti sayang
di sini kita tawarkan dunia menaja kemanusiaan
dan bukan alat peperangan

Petikan Puisi Patriotik 2000 - Tun Mahathir

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya (Illuminati); sedang Allah mengetahuinya dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya. Al Anfal 59
SCORPENE - INVENTORI PERTAHANAN NEGARA

  1. KD Tunku Abdul Rahman
  2. KD Tun Abdul Razak

Dengan maksima ke dalaman (menyelam) mencecah 350 m, Scorpene berkeupayaan berada di laut selama 240 hari, Struktur binaan kapal selam menggunakan logam khas yang tahan tekanan untuk memberi kemampuan daya selaman ke kedalaman maksima yang diperlukan. Scorpene boleh membawa bahan api dan peluru yang banyak menggunakan tangki high-tensile steel yang boleh mengurangkan berat pada hull. Perancangan dan reka bentuk Scorpene adalah untuk keunggulan masa hadapan pada kemampuan melampau tahap senyap Vessel (pergerakan kapal) dengan keupayaan tinggi daya pengesanan dan kuasa penyerang (Attack Power). Penggunaan advanced hydrodynamics bersama lengkuk berbentuk albacore (Paten Tuna) Scorpene mengeluarkan radiasi bunyi yang rendah bagi mengurangkan risiko pengesanan alat pengesan musuh. Alatan yang dipasang pada kekuda elastik dan sistem penghilang bunyi menjadikan kekuda elastik berlapis (double). ini adalah cara yang terbaik mengurangkan kesan dari bunyi penghadapan yang dikeluarkan pada bahagian luar kapal selam.

Boleh melaksanakan operasi peperangan antikapal selam atau kapal permukaan, bertindak sebagai pasukan khas digerakkan di kawasan perairan pantai, Scorpene di kendalikan 31 anak kapal. Bilik kawalan dan bilik penginapan di pasang dalam keseluruhan sokongan elastik dan di tapat tersalut pengampung kalis bunyi. Tempat penginapan dan kawasan operasi berhawa dingin. Kapal dipasang bersama semua sistem keperluan bagi memberi kekuatan bekalan, air, makanan, kitaran udara atmosphere, untuk memastikan kelangsungan survival keseluruhan krew selama 7 hari.

------------------------------------------

The Black Shark is a dual-purpose, wire-guided torpedo which is fitted with Astra active / passive acoustic head and a multi-target guidance and control unit incorporating a counter-countermeasures system. It has an electrical propulsion system based on a silver oxide and aluminium battery. Black Shark will also arm the two Scorpene vessels for the Royal Malaysian Navy.

The six torpedo tubes will be capable of firing SM-39 Exocet anti-ship missiles, which have a range of 50km, but they will not initially be carried. The vessels will be equipped with EDO Reconnaissance Systems AR-900 electronic support measures/direction-finding (ESM/DF) system.

--------------------------------------------

ULASAN BLOGER

Military

Of

Malaysia

Journalist Shahpaskal

1. Hebat sangat ke kapal selam pertama Malaysia dari model Scorpene yang dijangka tiba Julai ini.

2. Ya, ia memang hebat dan dicemburui oleh negara-negara di rantau Asia Tenggara sehingga menyebabkan Thailand berasa terdesak untuk mencari kapal selam, Indonesia bergegas menempah dua buah kapal selam baru dari Korea Selatan (Indonesia sudah ada dua dari Jerman) dan Singapura terus membeli lima kapal selam terpakai kelas Sjoorman (satu untuk sparepart) dari Sweden.

3. Apa yang hebat? ia bukan dilengkapkan dengan sistem AIP pun, ia hebat kerana ia merupakan satu-satunya kapal selam di rantau ini yang boleh melancarkan peluru berpandu dari jenis Exocet untuk menghancurkan kapal permukaan musuh dari dalam air.

4. Selain membawa torpedo yang ditembak dari enam tiub pelancar, tiub yang sama juga boleh meluncurkan peluru berpandu SM-39 Exocet yang boleh mengenai sasaran sejauh 50 kilometer.


http://militaryofmalaysia.blogspot.com/2009/03/hebat-sangat-ke-kapal-selam-malaysia.html

These submarines can perform anti-submarine warfare (ASW), anti-surface warfare (ASuW), reconnaissance and intelligence, mine laying and special operations missions.

Tiada ulasan: