24 Januari 2008

KERTAS KONSEP ASAL JBSNTRG - TERTUBUH PB2W




















TUJUAN DAN MATLAMAT :
  1. Membantu Kerajaan dalam mengorientasikan generasi muda (Belia) menjadi rakyat yang boleh menyumbang ke arah Pembangunan Negara (MADANI/HADHARI) dan Keselamatan (KESBAN) serta bergerak seiring Wawasan;
  2. Mengambil pendekatan serampang tiga mata terhadap belia berpelesiran (penganggur), bermasalah (gejala sosial) memulih dan membawa menyertai keahlian PERSATUAN:
  3. Memimpin membangunkan sahsiah/sosiobudaya (moral) ahli ke arah Patriotisme (cintakan ibu pertiwi), memberi faedah dan meningkatkan pendapatan (Ekonomi) Ahli dalam menjana Hala tuju kehidupan (visi) dan misi melalui komuniti ( PERSATUAN ).
  4. Menjadikan Wataniah PSTLDM dan PSTUDM sebagai platform mengajak ahli untuk mendisiplinkan diri mereka dengan ketenteraan sukarela bagi melengkapkan Dasar Pertahanan Negara-Pertahanan Menyeluruh (HANRUH). Di samping itu mewujudkan sekolah bina semangat sendiri untuk melatih belia yang bukan ahli bagi memenuhi kehendak pelan Tindakan Pembangunan Belia Nasional (KBS).
  5. Memotivasikan mereka (generasi muda belia) dengan menganjurkan Sukan aktiviti lasak (Ekstrem) baru, alternatif kepada lepak, lumba haram, gejala sosial dan ke arah mengharumkan nama Negara.
  6. Mengadakan kerjasama dengan agensi kerajaan, badan berkanun dan NGO terlibat di dalam menuntun moral (Rohani belia) dengan akidah Islamiah yang utuh, para belia dan ahli menjadi aset berguna demi kesejahteraan bangsa dan Negara agar terlaksana tuntutan Allah: Baldatun thoiyibah warabbun raafur – Negeri yang baik dan mendapat keampunan Tuhan. Allah Peliharakanlah Terengganu.

Tiada ulasan: